Voldoe aan de vier basisvoorwaarden en jij wordt een succesvol spreker

Hoe word je een succesvol spreker?

Als je aan deze vier voorwaarden voldoet, dan ben je een succesvol spreker.

  1. Je verhaal is inhoudelijk ontzettend goed.
  2. Je verhaal sluit perfect aan bij de behoefte van je publiek.
  3. Je kunt je verhaal extreem goed vertellen en presenteren.
  4. Je hebt al heel veel vlieguren achter de kiezen.

Als je aan de eerste drie voorwaarden voldoet, dan kun je een succesvol spreker worden.
Vlieguren maken, dat is dan de uitdaging. Volhouden, je verhaal iedere keer verder verbeteren.

Veel mensen willen graag een succesvol spreker zijn. Ze hebben een goed idee of ze hebben een fantastisch boek geschreven en willen daar de hele wereld van overtuigen.

In Nederland verschenen in 2017 maar liefst 27.000 nieuwe boektitels. Dat zijn er ongeveer tachtig per dag. Een nieuw boek is dus heel normaal, behalve voor de schrijver, want die is er vaak jaren mee bezig. De dag na verschijning is het alweer oud nieuws, oversneeuwd door de volgende tachtig boeken.

 

Je verhaal is inhoudelijk ontzettend goed.

Welk verhaal is inhoudelijk ontzettend goed? Kunnen we dit nu beoordelen, of kunnen we dit pas over een aantal jaren beoordelen? Je hebt veel research gedaan, veel kennis. Je bent echt een deskundige, je hebt er bijvoorbeeld veel over gepubliceerd. Dat is een.
Je verhaal is emotioneel heel mooi, dat is ook belangrijk. Waarom vertel juist jij dit verhaal? Waarom vertel je juist dit verhaal en niet iets anders? Dat willen we weten, anders begrijpen we niet waar je verhaal vandaan komt. Is het verhaal helder opgebouwd? Zijn de voorbeelden aansprekend en herkenbaar?

Hoe weet je dat je verhaal extreem goed is? Dat weet je misschien van binnen, maar komt het er ook uit? Je merkt het aan de reacties van je publiek. Zijn ze enthousiast? Komen er nieuwe uitnodigingen? Of loopt het dood en moet je het elders opnieuw proberen? Wat kan er beter?
Testen, testen, testen.

Je verhaal sluit perfect aan bij de behoefte van je publiek.

Je fantastische verhaal volledig laten aansluiten bij je publiek, bij de belevingswereld van je publiek, dat is een tweede voorwaarde om een succesvol spreker te worden.  Als jij heel veel weet over autoracen en je publiek bestaat uit vogeltjeskijkers, dan sluit je verhaal niet aan. Hoe weet je of je verhaal aansluit? Van te voren is er al veel gebeurd. De publiciteit rondom je presentatie trekt geïnteresseerden in je onderwerp. Als het goed is. Soms schept publiciteit andere, verkeerde verwachtingen.

Mijn vrouw heet Katri en op een goed moment organiseerde ze een kinderfeestje. Dat was een enorm succes, omdat de kinderen dachten dat K3 kwam. Het werd toch leuk, maar verwachtingsmanagement is wel een serieus woord. Wat verwacht je publiek? Check het aan het begin van je verhaal, door het te vragen.

Je kunt je verhaal extreem goed vertellen en presenteren.

Eem regisseur is onmisbaar.

Professionals repeteren, niet een of twee keer, maar tientallen keren. Dat kost tijd. Professionals, toneelspelers, cabaretiers, politici, goede sprekers. Om je verhaal goed te krijgen moet je veel repeteren. Als je jezelf die tijd niet gunt, is de kans op succes heel klein. Professionals repeteren bovendien met een regisseur, een deskundige op het gebied van presenteren, verhalen vertellen, toneel. Een regisseur werkt met je aan de inhoud, de volgorde, de spanning, de anekdotes, de speelsheid, de natuurlijkheid en souplesse en allerlei andere aspecten van goed vertellen en presenteren. Natuurlijkheid en souplesse kun je niet uit een boekje leren, dat kun je ontwikkelen, door ervaring, wijsheid en inzicht. Oefenen kost tijd, met hulp (training, regie) gaat het wel veel sneller.

Extreem goed vertellen en presenteren, dat betekent ook dat je authentiek bent, dat het echt is, recht vanuit je hart. Hier is veel moed voor nodig. Goede sprekers zijn moedig.

Je verhaal scherp en heel erg goed krijgen. Dat kun je niet alleen. Jij hebt blinde vlekken, zaken die voor jou vanzelfsprekend zijn, maar voor anderen niet. Alleen door de spiegel van een regisseur en door de voortdurende confrontatie met je publiek kom je hier achter.

Vlieguren maken

Topvoetballers beginnen zonder uitzondering op het trapveldje om de hoek. Van jongs af aan maken ze vlieguren. Wie pas na zijn tiende begint te musiceren, die is te laat om tot de wereldtop te gaan behoren. Kinderhersenen zijn nog heel flexibel. Als onze harde schijn eenmaal redelijk vol zit, dan wordt nieuwe dingen leren moeilijk. Nu geldt voor goede sprekers, veel meer dan voor voetballers of musici, dat ze een rationeel goed verhaal nodig hebben, om dit te ontwikkelen kost tijd. Dus niet getreurd je kunt op latere leeftijd nog ene goede spreker worden, maar duidelijk is dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen en dat je veel ervaring nodig hebt om goed in te kunnen spelen op je publiek,, om flexibel en speels te presenteren, om boven de materie te staan

Interactie en ‘levelen’

Onder goed presenteren verstaan we ook het vermogen om interactie tot stand te brengen en om te ‘levelen’. Goede presentatoren ‘levelen’ voortdurend en zijn de hele tijd interactief bezig. Interactief bezig zijn: vragen stellen en vragen laten stellen. Voor een open, communicatieve sfeer zorgen, waarin jouw verhaal welkom is.  ‘Levelen’: gelijkwaardigheid en toegankelijkheid creëren, zodat communicatie mogelijk is. Dit doe je met anecdotes en pareltjes, kleine, herkenbare verhalen, voorbeelden uit de praktijk, persoonlijk en ontwapenend. Vragen stellen en laten stellen zijn ook vormen van ‘levelen’. Het gebruik van humor kan hier ook bijdragen.

Perfect doseren

Een goede presentator heeft een scherp gevoel voor timing. Er is op allerlei manieren afwisseling nodig. Tussen nieuw en herkenbaar (richtlijn: 2/3 herkenning, een derde nieuwe informatie). Tussen gezag en bescheidenheid, tussen spanning en ontspanning. Een goed verhaal schuurt en de spanning zoekt vervolgens een uitweg in een bevrijdende lach. Tussen mannelijk en vrouwelijk, tussen aards en hemels, tussen yin en yang, hard en zacht. Een goede presentator speelt met al deze elementen, door zoveel ervaring, kunde en wijsheid, dat hij of zij weer onbewust bekwaam is geworden. (Het eindpunt van de weg van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam naar onbewust bekwaam.)

Groei ontstaat als de respons groter dan één is.

Veronderstel dat jij een ontzettend goed verhaal hebt, over een actueel onderwerp, hoe kom je dan in beeld? Hoeveel mensen weten dit, als je net begint? Door je verhaal permanent te vertellen ontwikkel je heel langzaam een publiek. In kleine zaaltjes beginnen, van klein naar groter. Dan blijkt wel of je het volhoudt en of je publiek je verhaal goed genoeg vindt. In principe heb je na afloop meer dan één uitnodiging voor een volgend optreden nodig om te groeien. Bij één uitnodiging groei je niet, tenzij de zalen groter worden. Bij minder dan één uitnodiging loopt het uiteindelijk dood.

Geef de moed niet op.

Heb je een verhaal waarvan jij denkt dat het bijdraagt aan deze wereld, ga het vertellen, klim op iedere zeepkist die je vindt. Laat je niet ontmoedigen en ga op weg. Realiseer je dat iedere boom altijd wind vangt. Bovendien is het heel lastig om je van je ego te ontdoen. Hou vol. Linksom, rechtsom.

Op moeilijke momenten helpt de reis zonder landkaart je misschien.

Succes

Roeland Schweitzer