fbpx
some

Wat is spreekangst?

Spreekangst. Je ziet enorm op tegen het geven van een presentatie. Je voelt weerstand om te spreken tijdens een vergadering. Een salesgesprek of een belangrijk telefoontje zorgt voor spanning. Trillen, zweten, buikpijn. Je lichaam protesteert. Je probeert deze situaties dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Maar soms kom je er niet onderuit.

Download e-book Bekijk spreekangst training

Leren spreken zonder angst

Gezonde zenuwen vooraf aan spreken in het openbaar zijn heel normaal. Zo ongeveer iedereen voelt deze spanning. Maar spreekangst kan je enorm hinderen in je werk en je ontwikkeling.

Goed nieuws. Het is echt mogelijk om deze presentatie angst te overwinnen. De angst zelf gaat nooit 100% weg, dat hoeft ook niet. Als het angstniveau maar voldoende daalt om er mee om te gaan.

Spreekangst betekent letterlijk angst om te spreken in het openbaar. Andere woorden voor dezelfde angst:

  • presentatie angst
  • plankenkoorts
  • glossofobie
  • podiumvrees
Spreekangst overwinnen - de ultieme handleiding

Spreekangst overwinnen - de ultieme handleiding

Meer over spreekangst en hoe je er vanaf komt lees je in het gratis e-book Spreekangst overwinnen – de ultieme handleiding.

E-book aanvragen

Spreekangst overwinnen - tips

Op zoek naar tips om je zenuwen voor het spreken voor publiek te bedwingen? Hier 8 tips om goed te kunnen dealen met spreekangst.

Tip 1: Observeren zonder oordeel

Tip 1: Observeren zonder oordeel

De makkelijkste manier om angst te overwinnen, is door jezelf te observeren. Simpelweg waarnemen wat je jezelf ziet doen, qua gedachten, houding, ademhaling, gedrag. Je hoeft er niets van te vinden, alleen maar te constateren. Hierdoor ontstaat bewustwording. Dit alleen al zorgt voor meer acceptatie. De angst kan hierdoor al minder worden.

Tip 2: Relativeer het belang van je presentatie

Tip 2: Relativeer het belang van je presentatie

Natuurlijk wil je het liefst een inspirerend verhaal houden waar mensen over napraten. Maar mocht er tijdens het spreken iets misgaan, dan gaat er in de meeste gevallen niemand dood. Vraag jezelf eens af wat het ergste is dat kan gebeuren.

Tip 3: Durf je publiek te vertrouwen

Tip 3: Durf je publiek te vertrouwen

Vaak zijn we bang voor ons publiek. We willen immers niet falen ten overstaan van bekende of onbekende toeschouwers. Maar meestal is er niemand in het publiek die graag wil dat jij staat te blunderen. Sterker nog: het publiek voelt juist met je mee. Zij kennen ook dezelfde angst.

Tip 4: Visualisatie

Tip 4: Visualisatie

De vierde tip om spreekangst te overwinnen is een krachtig hulpmiddel, namelijk visualisatie. Denk bewust aan een situatie waarbij je spreekt in het openbaar. En zie daarbij jouw ideale beeld voor je over hoe je staat, wat je doet, wat je zegt. Hoe gedetailleerder je het voor je ziet hoe beter. 

Zweverig? Dat valt echt mee, er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat dit ondersteund.

Tip 5: Krachtzinnen

Tip 5: Krachtzinnen

Angst heeft een grote en negatieve invloed op onze gedachten. Echter voor het overwinnen van spreekangst heb je positieve gedachten nodig! Aan de slag dus. Formuleer concrete zinnen voor jezelf die je helpen. Kies voor bekrachtiging van jezelf waarbij je echt een klik voelt. Door deze met regelmaat te herhalen, raakt je systeem hiermee vertrouwd. Je gaat er zo vanzelf in geloven. 

Bijvoorbeeld de zin: ‘Oefening baart kunst’.
Of ‘Het is moedig dat ik spreek, dat geeft anderen ook moed’.

Tip 6: Spelen met focus

Tip 6: Spelen met focus

Tijdens het spreken kun je oefenen met focus.  Verleg je focus van jezelf naar anderen. Hoe voelt de persoon naast je zich? Wat wil je publiek horen? Door hiermee te spelen, ontstaat er ruimte.

Ook kun je focussen op zijn in plaats van op denken. Als je je lijf voelt, heb je minder last van stress. Dit doe je door actief aandacht te besteden aan je zintuigen (hoe voelen je voeten, welke geluiden hoor je, wat ruik je). Je kunt ook je focus verleggen naar de ruimte om je heen en alle hoeken van de zaal. Het werkt echt. 

Tip 7: Oefening baart kunst

Tip 7: Oefening baart kunst

Lekker cliché, maar daarom niet minder waar. Je hebt namelijk oefening nodig om de spanning te laten afnemen. De deelnemers aan onze spreekangst training benoemen dit ook vaak. Het belangrijkste dat ze deden is spreken, spreken en nog eens spreken. 

Neem kleine stapjes. Als oefenen in echte situaties een (te) grote stap is, kun je ook overwegen om jezelf te filmen en terug te kijken.

Tip 8: De ideale voorbereiding bij spreekangst overwinnen

Tip 8: De ideale voorbereiding bij spreekangst overwinnen

Een goede voorbereiding maakt het verschil. Ga op zoek naar de meest ideale voorbereiding. Denk hierbij aan het opwarmen van je lichaam en je stem. Rust in je hoofd. Jezelf de gelegenheid geven om echt aan te komen op de plek waar je gaat spreken. Gun jezelf tijd. Deze voorbereiding doe je bij voorkeur zowel mentaal, emotioneel, spiritueel als fysiek.

Meer over elk van deze tips lees je in het gratis e-book Spreekangst overwinnen – de ultieme handleiding.

Spreekangst training

Wil je je spreekangst definitief overwinnen, maar zie je het niet zitten om zelfstandig aan de slag te gaan? Volg een spreekangst training.

Training Spreekangst wordt stemkracht

 In onze training Spreekangst wordt Stemkracht kom je in vier dagen van je presentatie angst af. Na deze training spreek je overtuigend en authentiek voor een groep. Je durft jezelf te zijn en weet dat je kunt vertrouwen op je improvisatievermogen. Bekijk ook de vele reviews op Springest.

Veel gestelde vragen over spreekangst

Wat te doen bij presentatie angst?
 

Gelukkig is het mogelijk om de angst voor het geven van een presentatie te overwinnen. Echter de angst zelf gaat nooit 100% weg, dat hoeft ook niet. Als het angstniveau maar voldoende daalt om er mee om te gaan.

Besteed van te voren tijd aan je lichaam ontspannen in plaats van aan de inhoud. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een wandeling, de spanning er uit schudden of ademhalingsoefeningen. Hierdoor vermindert de spanning, in plaats van dat die hoger wordt door de kortsluiting op de inhoud.

De meest voorkomende symptomen zijn fysieke reacties zoals kriebels in je buik, een verhoogde hartslag, een hoge en versnelde ademhaling, klamme handen, overmatig transpireren, kloppende knieën, een droge mond, leerachtige tong, stotteren, een black-out, rood worden, misselijkheid of duizeligheid.

Angst of zenuwen?
Ervaar je milde symptomen en belemmeren ze je niet? In dat geval heb je geen last van spreekangst, maar van presentatie zenuwen. Lastig? Zeker. Echter er zit ook een positieve kant aan. Zenuwen zetten je op scherp en halen het beste in jezelf naar boven.

Bij echt heftige spreekangst kan paniek ertoe leiden dat je gaat hyperventileren, braken of zelfs flauwvalt. Wees gerust, ook dit kun je overwinnen.

Gelukkig zijn er manieren om af te komen van de angst voor spreken in het openbaar. Je kunt er zelf mee aan de slag gaan. Bijvoorbeeld door je te verdiepen in jouw angst en je beperkende overtuigingen. Daarna is het effectief om gericht te oefenen. Meer hierover lees je in het gratis e-book Spreekangst overwinnen – de ultieme handleiding.

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een training te volgen. Na onze training “Spreekangst wordt Stemkracht” weet je dat deze angst presenteren niet in de weg hoeft te staan.

Niets doen
Het klinkt misschien flauw, maar wat niet werkt is ‘niets doen’. Spreekangst gaat niet vanzelf weg. Je doet namelijk geen nieuwe ervaringen op en krijgt geen nieuwe inzichten. Kansloos dus.

De harde weg – door je angst heen
Je doet jezelf onnodig geweld aan door te presenteren zonder dat je aandacht hebt voor je spreekangst. Op wilskracht dwars door angst gaan lijkt heel stoer maar is zelden effectief gebleken. Bovendien vergroot een negatieve ervaring de angst alleen maar.

Presentatie zenuwen onderdrukken met medicatie
We ontmoeten ook mensen die proberen hun angst te onderdrukken met angstremmers. Deze medicatie dempt de angst. Nadeel is dat ook andere emoties worden gedempt. Daarmee is dit een extra harde weg omdat je de verbinding met jezelf kwijt raakt.

Trucjes om van spreekangst af te komen
Er lijken ook trucjes te zijn om van de zenuwen rondom spreken af te komen. Dat klinkt fantastisch, te mooi om waar te zijn. Dat zijn ze ook. Ze werken misschien even, maar op de lange termijn vaak averechts.

Er is geen eenduidig antwoord te vinden op de vraag hoe spreekangst ontstaat. Vaak spelen er persoonlijke factoren mee. Zoals erfelijkheid en/of iemands karakter.

Daarnaast zijn er andere aspecten die allemaal kunnen bijdragen aan het ontstaan spreekangst. We stippen de belangrijkste voor je aan:

  • Angst voor afwijzing
  • Negatieve ervaringen
  • Ingrijpende gebeurtenissen
  • Ondermijnende interne dialoog
  • Beperkende overtuigingen
  • Beperkende gedragspatronen
  • Vermijden van situaties
  • Stress of een verstoorde hormoonhuishouding

Anderen over de training spreekangst

Vol goede moed

“Toen ik de derde dag naar de locatie van de training liep was ik al veel minder zenuwachtig. Ik voelde dat het goed ging komen. Vol goede moed ging ik de laatste twee dagen tegemoet. Dat bleek achteraf terecht, ik heb ontzettend veel geleerd. Ik denk dat ik nu een stuk sterker overkom.”

Joris (Teammanager)
Ik begon het leuk te vinden!

“Een paar weken geleden heb ik de training van Speechen.nl met succes afgerond! Met Majlis als onze geweldige presentatie goeroe. En er gebeurde iets wat ik nooit had verwacht. Ik begon het leuk te vinden om presentaties te geven en informatie te delen voor een publiek! Ik kan deze training van harte aanbevelen aan iedereen die zich niet helemaal op zijn gemak voelt bij het geven van presentaties!”

Jacinta (HR manager)
Training-angst-presenteren

Adres

Postadres:
P. Lieftinckstraat 16
1067 VX Amsterdam

Trainingslocatie:
Schakelstraat 2
1014 AW Amsterdam

Nieuwsbrief

Graag ontvang ik regelmatig gratis tips en overwegingen die me helpen met mijn presentaties.

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
up