Beter presenteren

De vijf minuten presentatie

Wilt u even in vijf minuten iets uit leggen?
En wel nu, of over een paar minuten, voor een zaaltje vol mensen.
Of: ‘We lopen wat uit de tijd’, zodat u opeens slechts vijf minuten krijgt voor uw zorgvuldig voorbereide presentatie.
Kunt u dit dan zonder al te veel stress? Geweldig, veel succes.
Vindt u dit lastig? Dan heb ik wat tips voor u.

Allereerst zijn vijf spannende minuten fijner dan een half uur langdradigheid.
De meeste presentaties zijn drie keer te lang.
Presenteer spontaan, uit je hoofd en toch goed voorbereid. De saaiheid verdwijnt en de essentie blijft over.

Supersnelle voorbereiding van je presentatie

Maak een mindmap over uw onderwerp. Op een liggend A4tje schrijft u in het midden uw kernboodschap, daaromheen wat er allemaal van belang is. Denk aan: Probleem, analyse, oplossing, of verleden, heden, toekomst. Ook relevant de gouden cirkel van Simek: centraal staat het waarom van uw verhaal en de kernboodschap, dan volgt het ‘wat’ dan precies en tot slot legt u uit ‘hoe’ dat gaat gebeuren. Een mindmap maken kost u een paar minuten. Het is de roadmap voor uw presentatie. Alsu de tijd heeft, maak dan los van elkaar twee of desnoods drie mindmaps, die bij inspectie ongeveer gelijk zijn. Inhoudelijk zit het dan prima in uw hoofd en bent u klaar! Zijn de mindmaps verschillend, dan moet u aan het werk en uitzoeken wat u wilt.

Lichaamstaal, intentie, inhoud oftewel pathos, ethos, logos

Presentaties moeten inhoudelijk kloppen, logos. Ze moeten fysiek sprankelen (lichaamstaal / pathos) en mentaal moet het deugen (intentie / ethos). Waar ben je / is jouw organisatie eigenlijk mee bezig?Zoek voordat je begint een moment van focus. Even uit het sociale gedoe, even je aandacht naar je lichaam. Hoe sta of zit ik? Ontspannen? Hoe is het met je ademhaling? Laag ademhalen. Het helpt als je nog even wat koud water op je gezicht sprenkelt of een slokje water drinkt.

Begin je presentatie eerst met aandacht voor de sfeer. Een anekdote, een grapje, een ijsbreker. Begin positief, bijvoorbeeld met het woordje ‘Ja’. We gaan pas luisteren als het veilig en vertrouwd is, anders wil iedereen liever weg. De sfeer moet bovendien verwachtingsvol zijn: ‘Ik ga iets vertellen, waar we veel aan hebben.’ Hierna is de eenvoudigste route: kernboodschap, toelichting / uitleg, kernboodschap. Denk aan uw mindmap. Begin met je kernboodschap en eindig ermee. Zie presentatiemodellen.

Het kan ook meteen interactief: Kernboodschap gevolgd door een vraag- en antwoordsessie. Als het goed is komt de waarom-vraag dan ook langs. Daarna volgen automatisch de wat en hoe vragen. Interactief zo veel mogelijk. Stel vragen, laat vragen stellen. ‘Dit is mijn kernboodschap. Wat vinden jullie, wat is jullie ervaring?’ Open vragen.

Kernboodschap, uitleg, kernboodschap

Het is je taak als spreker om je publiek naar een betere plek te brengen. Die plek moet dus wel goed zichtbaar worden. Vertrekpunt, bestemming en de route er naar toe.

Iedere presentatie bevat een paar fases.
Kennismaking, spelregels. Vertrouwen ontwikkelen, samen op reis, even samen dollen, aankomen op de bestemming en afscheid nemen.

Je kunt het leren, presenteren

De missie van Speechen.nl is heel simpel. Iedereen goed leren presenteren, zodat mensen en ideeën hierdoor beter uit de verf komen. Daar worden we allemaal rijker van.
Onze kernboodschap hierbij is: echt je kunt het prima leren, presenteren.

Beeldend vertellen waardoor je verhaal zichtbaar wordt. Voorbeelden geven.Aarden, stevig staan, in het midden, Letterlijk met je voeten op de vloer, gegrond. Voel je voeten en je tenen. Presenteer vanuit je lijf, vanuit je hart. Dan gaan we van je houden. Begrippen laden met gevoel. Beter presenteren.

Lees: hoe ga je staan?

Heb je opeens maar vijf minuten, vergeet dan je sheets en je filmpjes. Dat kost tijd, heeft technische risico’s en leidt af, zoek een moment om je te concentreren, ga op de goede plek staan, in het midden, wacht tot het stil wordt en breek dan het ijs om vervolgens via je kernboodschap, wat uitleg en als afsluiting nog een keer je kernboodschap binnen vijf minuten het applaus van je publiek te mogen ontvangen.