fbpx

Onze top 3 tips bij presentatie angst

Presentatie angst komt veel voor. Fijn om te weten. Want op het moment dat jij staat te zweten en je hart tekeer gaat, weet bijna iedereen dus hoe dat voelt. 

Natuurlijk komt deze spanning in verschillende gradaties voor. Ervaar je milde symptomen en belemmeren ze je niet? Dan spreek je van ‘gezonde’ presentatie zenuwen. Lastig? Zeker. Maar er zit ook een positieve kant aan. Zenuwen zetten je op scherp. Ze zorgen dat je het beste in jezelf naar boven kunt halen.

Angst daarentegen kan je juist belemmeren. Bijvoorbeeld bij het uitvoeren van je werk, het aangaan van een nieuwe functie of in de aanloop naar een nieuwe baan.

Gelukkig is er iets te doen aan presentatie angst. Onze 3 beste tips delen we hier met je.

Stress voor het geven van een presentatie

Wie stress ervaart bij presenteren ervaart angst gerelateerde symptomen zodra je moet  spreken in het openbaar. Je gaat jezelf overschreeuwen, je wilt het liefst verdwijnen of je blokkeert. Inderdaad. Vechten, vluchten of bevriezen.

Tips tegen zenuwen presentatie

Heb jij, net als zeker twee op de drie Nederlanders, last van presentatie angst? Hierbij 3 tips over hoe om te gaan met presentatie angst die je helpen te ontspannen.

Tip 1 bij presentatie angst – Visualisatie

De eerste tip om presentatie angst te overwinnen is een krachtig hulpmiddel, namelijk visualisatie. Visualiseren is eigenlijk niets anders dan bewust aan iets denken en daarbij een beeld voor je te zien. Eigenlijk doen we dit onbewust al de hele dag door. Ook als je je voorstelt dat je presentatie helemaal in de soep loopt. Je snapt dat dit je zenuwen geen goed doet.

Door beelden bewust en op een positieve manier in te zetten, kun je ze voor je laten werken. Je stelt je voor dat je je presentatie geeft en dat het juist goed gaat. Probeer zoveel mogelijk details voor je te zien. Ideaal ook om te oefenen met spreken in het openbaar.

Visualisatie helpt je op drie manieren presentatie angst te verminderen:

  1. Je automatiseert je verhaal in je systeem. Op het moment dat je het dan voor het echie gaat doen kost het veel minder moeite. En daarmee geeft het ook minder stress.
  2. Op de momenten dat je tijdens het visualiseren vastloopt kun je nog wat uitwerken/oefenen/informatie ophalen. In je voorstellingsvermogen kun je direct werken aan een oplossing. De kans wordt dan kleiner dat dit in het echt gebeurt.
  3. Je hersenen zijn niet goed in staat om onderscheid maken tussen visualisatie en werkelijkheid. Voor je brein is het allebei even waar. Door je voor te stellen dat je een succesvolle presentatie geeft, schep je een positieve ervaring. Op momenten dat je echt je verhaal doet, kun je hieruit putten.

Zweverig? Dat valt erg mee 😉 Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat de invloed van visualisatie onderstreept. Probeer het eens uit, je zult merken dat het werkt.

Spreekangst tip visualiseer

Tip 2 bij presentatie angst – Krachtzinnen

De tweede tip gaat over gedachten. Angst heeft een grote en negatieve invloed op onze gedachten. Negatieve gedachten zijn daardoor sterk in de meerderheid en daarnaast lijken we die gedachten ook nog eens serieuzer te nemen.

Voor het overwinnen van angst heb je positieve gedachten nodig! Aan de slag. Formuleer concrete zinnen voor jezelf die je vaak kunt oproepen. In feite zijn dit zinnen voor bekrachtiging van jezelf. Ze geven vertrouwen en moedigen je aan zonder dat je overdrijft.

Let wel op: gedachten die haaks staan op wat je gelooft, zullen de negatieve gedachtes juist versterken. Jij kunt het best je eigen krachtzinnen maken. Jij weet wat je nodig hebt.

Hierbij een paar richtlijnen:

  • Kies een zin die jou kracht, een positieve emotie of energie geeft.
  • Vermijd het woordje ‘niet’ want dat vinden je hersenen lastig te verwerken.
  • Hoe concreter de zin, hoe beter je hersenen er mee uit de voeten kunnen.
  • Formuleer de zin in tegenwoordige tijd, alsof het al zo is.

Maak krachtzinnen waarbij je echt een klik voelt. Door deze met regelmaat tegen jezelf te herhalen, raakt je systeem hiermee vertrouwd. Je gaat er vanzelf in geloven.

Spreekangst tip krachtzinnen

Tip 3 bij presentatie angst – Focus

De derde tip gaat over focus en het spelen hiermee. Tijdens het spreken voor een groep kun je oefenen met je focus. Door hiermee te spelen ontstaat er ruimte voor ontspanning.

Focus verleggen van jezelf naar je publiek
Dit kun je doen op drie niveaus; gevoel, visueel en inhoudelijk. een paar voorbeeldvragen om dit te illustreren.
Op gevoelsniveau – Hoe lijkt die man op de eerste rij zich te voelen? Visueel – Hoe ziet die vrouw tegenover je aan tafel eruit? Inhoudelijk – Welk verhaal willen je luisteraars horen. Omarm je publiek!

Focus op zijn in plaats van denken
Als je je lijf voelt, heb je minder last van stress. Dit doe je door actief aandacht te besteden aan je zintuigen. Denk bijvoorbeeld aan hoe je voeten voelen, welke geluiden hoor je, wat ruik je.

Focus verschuiven van inhoud naar doel
De focus leggen op het doel van je verhaal doe je bijvoorbeeld door vooraf een paar keer voor jezelf je kernboodschap te herhalen. Zorg er daarbij voor dat je deze echt laat binnenkomen.

Spreekangst tip focus

Presentatie angst 1,2,3 opgelost?

Wat zou het fijn zijn als je met het lezen van deze tips direct van je presentatie angst af was. Zo werkt het helaas niet. Sorry. Je hebt absoluut oefening nodig om de spanning te laten afnemen. Alle mensen die we hebben begeleid in het overwinnen van deze angst zijn het hierover eens. Het belangrijkste dat ze deden is spreken, spreken en nog eens spreken.

Presentatie angst wordt ook wel spreekangst genoemd. In ons e-book Spreekangst overwinnen – de ultieme handleiding lees je er alles over.

Graag samen aan de slag? Check onze training Spreekangst wordt Stemkracht. Een toptraining met reviews waar we van moeten blozen.

some

Adres

Postadres:
P. Lieftinckstraat 16
1067 VX Amsterdam

Trainingslocatie:
Schakelstraat 2
1014 AW Amsterdam

Nieuwsbrief

Graag ontvang ik regelmatig gratis tips en overwegingen die me helpen met mijn presentaties.

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
up