Geef je standpunten een duidelijke plek op het podium

Het Cavia-moment.

Wel of geen cavia?

Wij mensen hebben een plek nodig. Alle dingen hebben een plek nodig. Echt alles en iedereen heeft een plek nodig. Met dit gegeven kun je iets in een presentatie. De zaken waarover je het hebt, kun je een plek geven op het podium. We oefenen dit tijdens de trainingen. Ga in het midden staan en geef de verschillende mogelijkheden links en rechts van je een plek. Als je het erover hebt, ga je ook op de juiste plek staan.Duidelijk voor publiek én spreker.

Simpel voorbeeld: Gaan we op vakantie naar Frankrijk of Zweden. Links wijs je aan is Frankrijk en rechts is Zweden. Als je het over de goede Franse wijn hebt, ga je links staan. De voordelen van Zweden benoem je terwijl je rechts op de plek van Zweden staat.

Deze techniek werkt geweldig. Voor jezelf en voor je publiek. Mensen gaan naar links wijzen als ze het over Frankrijk hebben.

Een deelnemer vroeg zich af of ze haar zoontje Joost een cavia zou geven. De aaibaarheidsfactor van een goudvis was te klein en een hond, wie ging daar drie maal daags mee wandelen? Dus een cavia, of toch maar niet? Terwijl ze midden voor het publiek stond, stelde ze de vraag. Rechts van haar werd de plek voor geen cavia, links de plek voor wel een cavia. Ze wees er naar, liep een paar keer tussen beide plekken op en neer en bleef er telkens even staan. Wel een cavia; “ja dat zou Joost fijn vinden’. Ze liep vervolgens naar de plek van geen cavia: ‘Dat is minder gedoe, geen kooi schoon maken bijvoorbeeld.’ Wel een cavia: ‘het is misschien best gezellig, zo’n diertje, ja, die plek voelde beter.’ Ze liep weer naar de plek van geen cavia. ‘Zo’n beest gaat dood en dat geeft oneindig kinderleed.’ Terug naar de plek van wel een cavia. ‘Joost leert er ook van.’ Er verscheen een lach op haar gezicht: ‘Deze plek voelt veel beter, ik ga het doen.’

Het Cavia-moment, waarop je ontdekt welke plek beter voelt. Je onderzoekt het samen met je publiek, de zaal gaat meeleven. Je beweegt waardoor je je denken stimuleert, je haalt de verschillende mogelijkheden uit elkaar en het wordt steeds duidelijker. Je keuze wordt zichtbaar en voelbaar, voor zaal en spreker. Fantastische techniek. Al doende laadt je beide plekken met je beleving en met de argumenten voor of tegen. Door op die plekken hardop uit te spreken wat er allemaal meespeelt, voel je de verschillen en ontdek je de oplossing!

Eén keer toepassen en je begrijpt de kracht van deze presentatievorm. Hiermee kun je een dilemma samen met de zaal onderzoeken. Probeer het gerust of ervaar het op een training.

Bij de 11de druk  van ‘Presenteren is een feest’.

Het begon in 2003 als schriftje bij de trainingen en het werd in 2011 een echt boek: ‘Presenteren is een feest’. Goede recensies, mooi vormgegeven door Mechteld Ballintijn. 2000 exemplaar gedrukt en die raakten op. Dus hebben we dit najaar nog een keer zorgvuldig het boek geoptimaliseerd en vier jaar trainingservaring toegevoegd. Begin februari 2016 verscheen de elfde druk, weer 2000. Het is wat dikker, scherper, evenwichtiger. Het is ook iets duurder geworden, drukken, verzenden.

Toneelspeler Bente Jonker las voor haar opleiding beide versies kort achter elkaar. Ze schreef: ‘De nieuwe druk is nog rijker en spiritueler (zonder dat het zweverig wordt, versta me niet verkeerd!). Er zitten kleine subtiele aanvullingen in die het geheel ronder maken, dat is mooi!’

>>> Klik hier om Presenteren is een feest te bestellen >>>

Bestel%20het%20handboek%20%22presenteren%20is%20een%20feest%27.