En vooral hardop oefenen!

Zelf een speech schrijven

Fijn dat u een speech gaat houden. Laat het een goede speech zijn!
U kunt het prima als u zich aan een paar spelregels houdt. Die staan hieronder.
Allereerst: Waar wordt uw publiek gelukkig van? En wat kunt u hier vanuit uw specifieke kennis en ervaring aan toevoegen?

Het is heel simpel en u weet het zelf ook. We worden gelukkig van liefde, aandacht en betrokkenheid. Van erkenning en warmte. Het kan de grondtoon van uw speech zijn.

Zo schrijf je een goede speech.

Een goede speech schrijven kost vooral tijd. U moet er een nachtje over slapen en u moet een paar keer hardop oefenen. Alle professionals repeteren en dat doen ze hardop! Profs bereiden hun verhaal ook heel goed voor. Dat kunt u ook doen.

1: Ga een uurtje buiten wandelen, fietsen, frisse lucht opsnuiven, de natuur in en denk haast onbewust na over wat u wilt zeggen. Wat is uw kernboodschap? Wat wilt u met uw verhaal bereiken?

Verzamel bouwstenen

2: In dit beginstadium is alles welkom: foto’s, herinneringen, verhalen. Gesprekken met anderen over je onderwerp. Boeken, gedichten, krantenknipsels. Kortom lees je in en leef je in. Kijk er van zoveel mogelijk kanten naar.

Maak een mindmap

3: Om de boel te ordenen schrijft u op een liggend A4tje allereerst uw Kernboodschap. Wat wilt u dat de mensen onthouden? Uw kernboodschap is de spil in uw speech, dus hier mag u echt even goed over nadenken. Klopt uw kernboodschap? Is dit echt waar het om gaat? Een kernboodschap is iets anders dan het onderwerp. Bijvoorbeeld voetballen is het onderwerp, ‘alle ballen over links’, dat kan de kernboodschap zijn.

Associatief in steekwoorden schrijft u vervolgens rondom uw kernboodschap wat er nog meer een rol speelt. Niet te veel woorden en ook niet teveel lagen. Zo’n A4tje met kernboodschap in het midden en trefwoorden er omheen, is een mindmap.  Zo zet u het raamwerk op papier. Eerst de grote lijnen, dan de details. Een mindmap maken is weinig werk.
Maak er een poosje later nog een zonder naar de eerste te kijken. Vervolgens kijkt u of uw twee mindmaps ongeveer hetzelfde zijn. Als dat zo is, dan zitten de peilers van uw speech al goed in uw hoofd. Werk een of twee peilers alvast eens uit, weer in de vorm van een mindmap. Ga staan en oefen een zo’n stukje hardop, bijvoorbeeld uw kernboodschap: “Wat ik vooral wil zeggen, is: …. ” Hoe klinkt het?

Door hardop te oefenen leert u uw verhaal kennen en ontdekt u wat goed klinkt, wat werkt. Al doende ontstaan er voortdurend verbeteringen. Doen, doen, doen.

4: Verzamel voorbeelden en anekdotes

Een goede speech zit vol (voor)beelden, waardoor de mensen het verhaal voor zich kunnen zien. Des te concreter, des te beter. U kunt uw verhaal het mooiste illustreren met uw eigen ervaringen en met anekdotes. U heeft al wat bouwstenen verzameld. Zijn er nog meer? Praat met anderen over wat u wilt gaan zeggen, aan de hand van uw mindmap. Wat zouden zij zeggen. Maak aantekeningen. Dit levert u veel extra informatie op.

Gebruik metaforen

Een goede speech is een geweldig huis, met een entree, een grote gezellige woonkamer, een keuken, een werkplaats. Een huis ook met intieme hoekjes, badkamer en slaapkamer. Het is er levendig, spannend en er is ook nog een rommelzolder vol verrassingen. Door de ramen zie je een wijds uitzicht, of juist een drukke straat vol stadslawaai. In sommige kamers wordt hard gewerkt, in andere kun je lekker ontspannen, er staat zelfs een vleugel.

Een goed huis heeft vaak een naam. Moet u zich misschien even voorstellen aan het begin van uw speech? Wie is dit huis? Waar is het van gemaakt? En de straat en het huisnummer? Ja, waar zijn we eigenlijk? Geef uw verhaal een plek, laat het landen. Hier ben ik, hier speelt het zich af. Maak het haardvuur aan, zodat uw luisteraars zich aan de warmte van het vuur kunnen koesteren.

Waarom vertelt u dit?

Waar komt uw verhaal vandaan? Waarom vindt u dit belangrijk? Waarom wilt / mag u dit eigenlijk vertellen? Wat is uw motief, uw betrokkenheid? Waarom kunt u, ja juist u, dit verhaal het beste vertellen? Door de antwoorden op deze vragen wordt het verhaal logisch voor uw publiek.

5: Waarom wilt u dit verhaal vertellen?

Stop er voortdurend voorbeelden in, illustraties, ervaringen en denk goed na over uw kernboodschap, wat wilt u dat de mensen onthouden, dat mag u gerust een paar keer zeggen, in ieder geval aan het begin en aan het eind.

Hoe kan ik helpen?

De achterliggende gedachte van een succesvolle kernboodschap is: Waar kan ik, vanuit mijn unieke kennis en ervaring, jullie het beste mee helpen, wat kan ik bijdragen, waar komen jullie verder mee? En dan ook nog eens zonder belerend te zijn. Maak nog een mindmap. Hoe dragen de verschillende bouwstenen bij aan uw kernboodschap.

Rode draad en thema

6: Wat is de rode draad in uw verhaal? Het thema? Iets dat door het hele verhaal heen speelt en telkens terugkeert. ‘I have a dream.’ ‘Yes we can’.

Citaten verrijken uw speech.

Een mooi gedicht, een citaat van Albert Einstein, iets bijzonders dat u onlangs las. Citaten zijn goede bouwstenen.Hou het kort en krachtig, ga geen hele pagina’s voorlezen, dat is een kunst apart. Less is more.

Uit het hoofd of van papier?

Een uitgeschreven speech is zeker verstandig als alles heel gevoelig ligt, als je heel zenuwachtig bent, of als je er niet op vertrouwt dat je het uit je hoofd kunt. Zie onze pagina over Plankenkoorts.

Een speech van tevoren uitschrijven is bovendien ook een vorm van voorbereiding en handig voor afstemming met anderen en (digitale) distributie na afloop. Een verhaal echt goed voorlezen, dat is echter heel moeilijk. Afwisseling, spanningsboog, levendigheid, contact met uw publiek, dit zijn zaken die al improviserend gemakkelijker gaan. Altijd geldt: hardop oefenen.

7: Hardop oefenen, meerdere keren.

Hardop oefenen helpt om te ontdekken waar het te lang is, of saai wordt. Overdrijven helpt ook. Experimenteren met de toon helpt, eerst poeslief, dan heel boos.  Alle profs doen dit soort experimenten om de juiste toon te vinden! Iemand als proefpubliek die commentaar mag geven, dat helpt ook. Oefen daarom met publiek, ook al is het maar een enkeling, partner, kinderen, huisgenoten, mensen uit uw team.

Zinnen letterlijk uit je hoofd leren, dat is geen goed idee. Zolang u geen goede toneelspelers bent, kunt u het beter niet doen, want het klinkt meestal dodelijk saai en onnatuurlijk. Een klein beetje onhandigheid, even zoeken naar woorden, dat mag en kan best. Het is vaak ontroerend en charmant. Mits u het maar wel goed hebt voorbereid, anders is het pijnlijk en gênant.

Mijn voorkeur gaat uit naar een paar steekwoorden in een mindmap op papier en vervolgens hardop zo vaak mogelijk oefenen. Niet alles compleet uitschrijven. Wel je mindmap en je kernboodschap goed kennen. Wat wil je zeggen? De beste speeches zijn een combinatie van heel zorgvuldige voorbereiding en improvisatie ter plekke. Opgebouwd rondom je kernboodschap.

Hardop repeteren is puur leren

Goed voorlezen en presenteren vraagt altijd om repeteren. Alle profs repeteren zelfs met een regisseur. Visualiseer uw speech, het moment, de plek straks, het publiek. Presenteer staand en oefen al snel met echte luisteraars. Repeteren, zoals profs het doen. Van klein naar groter. De zinnen nestelen zich al een beetje in uw hoofd. Bij passief lezen vanaf een beeldscherm onthou je slechts een fractie. Hardop repeteren is de beste manier om te ontdekken hoe het klinkt en hoe het voelt. Hardop repeteren is de manier om te leren wat werkt, om op nieuwe tekstideeën te komen en om zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Hoe lang mag uw speech zijn?

Beter vijf spannende minuten, dan tien saaie. Rustig praten is ongeveer 100 woorden per minuut. Te snel praten gaat richting 300 woorden per minuut. Rustig praten is heel belangrijk. Naarmate er meer mensen zijn, moet het rustiger, met meer pauzes tussen de zinnen en de woorden. Opnieuw: hardop oefenen, opnemen en afluisteren. Dan weet je alles. Was het beeldend genoeg? De snelheid? Waar was het goed, waar nog zwak? Verbeteren, schaven, testen.

Basisschema van een goede speech

In essentie bestaat iedere speech uit een eenvoudig schema.

Interactie: Stel vragen, laat vragen stellen.

Begin met een kort verhaaltje over iets opmerkelijks dat u net heeft meegemaakt of een van de voorbeelden die u heeft gevonden. Iets positiefs, een ijsbreker, een pareltje. Daarna een toelichting wie u bent en waarom u hier staat. Dan de kernboodschap! Wat wilt u bereiken? Zonder heldere kernboodschap is uw verhaal doelloos. Waarom vertelt u dit verhaal? Als u iets wilt verkopen, zeg het dan. Zo geven wij trainingen presenteren, we coachen mensen met hun speeches en we bieden u het Handboek Presenteren.

Zoek interactie. Stel vragen aan je publiek. Die vragen kun je van tevoren bedenken. Luister naar de antwoorden en reageer erop. Hoe denken jullie erover? Vinden jullie dit ook? Wat is jullie ervaring? Zijn jullie het hier mee eens? Nodig mensen ook uit om vragen te stellen.

Goede speeches herhalen vaak een kernzin (I have a dream). Zoek eens naar zo’n zin.

Bij een begrafenisspeech is interactie minder snel aan de orde, maar bij de meeste andere gelegenheden is het heel waardevol en leuk.

Fysieke en mentale voorbereiding

Een goede speech ontwerpen en uitwerken dat is een. Deze vervolgens ook zelf geven, dat vraagt om een goede fysieke en mentale voorbereiding. Ga sporten van tevoren, buiten wandelen, maak uw hoofd leeg, ontspan. Warm uw stem op door wat te zingen. We leren u graag om u goed voor te bereiden op uw speech in onze trainingen presenteren of in een coaching..

Goed presenteren gaat over aanwezig zijn, mentaal, fysiek, over contact maken en over inspireren.

Graits e-book over plankenkoorts en spreekangst

De meeste mensen zijn knap zenuwachtig als ze gaan speechen. Je moet het juiste moment vinden, de juiste plek, de juiste woorden. En dan sta je daar tegenover een zaal met mensen. Aan plankenkoorts en spreekangst is heel veel te doen. We schreven er een gratis e-book over dat u twee wegen wi8jst om er mee om te gaan.

 Samenvatting en tips voor een goede speech

  • Ga eerst even wandelen om ontspannen na te denken over wat u wilt zeggen.
  • Zoek bouwstenen, foto’s, verhalen, herinneringen, citaten.
  • Maak een mindmap over uw presentatie. Centraal staat uw kernboodschap.
  • Bedenk een goede titel of een metafoor. Zoek bijvoorbeeld een mooi, passend gedicht.
  • Begin met voorbeelden, ijsbrekers en anekdotes.
  • Hou het dicht bij uzelf. Uw ervaring, uw gevoel.
  • Geef voorbeelden. Maak het beeldend en concreet.
    Dit betekent dat je het kunt zien en dat je beschrijft wat je ziet.
  • Korte zinnen, in eenvoudige taal.
  • Honderd rustig uitgesproken woorden duren 1 minuut. Tweehonderd woorden is vaak al te snel.
  • Tien minuten speechen is al lang. Beter vijf mooie minuten, dan tien saaie, 500 woorden kan genoeg zijn.
  • Uw luisteraars moeten antwoord krijgen op de volgende vragen:
    • Waarom vertelt u dit?
    • Wat komt u brengen?
    • Welk perspectief biedt u? Een goede speech biedt hoop, lichtpunten en vertrouwen.
    • Doe een lekkere warming up van tevoren. Vooral ook voor uw stem.
  • Als u uw verhaal uitschrijft, druk uw speech dan af in grote letters.

  • Wees zuinig met  PowerPoint en andere toeters en bellen, het leidt meestal af.
  • Neem uw luisteraars mee op een spannende reis.
  • Het gaat om echte verhalen! Gewoon, wat je hebt meegemaakt.
  • Doe wat bijzonders, maak er een mooi moment van.
  • Oefen een paar keer hardop, met publiek.
  • Bedenk dat alle professionals flink repeteren. U heeft dat ook nodig.
  • Dit kan bijvoorbeeld heel goed tijdens een individuele coaching.
  • Lees ons Handboek ‘Presenteren is een feest’.

Een speech schrijven over / voor iemand

Lees onze pagina’s over een begrafenisspeech, of over een speech bij een trouwerij.

Voorbereiden kost tijd. Spreek met bekenden van degene(n) over wie het gaat. Doe dit met behulp van foto’s, dan gaan mensen gemakkelijker vertellen. Wat is kenmerkend voor iemand? Verzamel de info en probeer thema’s te herkennen, de rode draad, terugkerende patronen. Vertrouw op je intuïtie. Wat heb jij meegemaakt rondom deze mens.

Bij een trouwerij ken jij meestal de geschiedenis van één van de twee veel beter dan de meeste aanwezigen. Vrijwel iedereen kent een van de twee meestal veel beter. Dit maakt het al leuk. Je heeft veel te vertellen aan de anderen die jouw kind/ vriend / vriendin nog niet zo goed kennen.

Bij een begrafenis gaat het er vooral om wat ontroert aan iemand, wat bijzonder was aan de levensweg van deze mens. Kleine, mooie details, de momenten die je je herinnert.

Het beste presenteer je in contact met je publiek. Spontaan, niet teveel van papier, interactief, deskundig, speels, met humor en zonder uit het hoofd geleerde zinnen.
Presenteren is een prachtige kunst, we oefenen graag met iedereen die dat wil.

Goed presenteren is een prachtige (top)sport.

Geniet ook van de hele reis. Van bouwstenen verzamelen, via ordenen en hardop gaan oefenen tot en met de speech zelf. Geniet van de contacten rondom je speech, geniet van de woorden, een passend gedicht erbij, al dan niet gelukte grapjes. Een speech geven is een unieke kans om een mooi moment te maken.

Het is een spel dat je mag spelen en het is een eer. Om succesvol te sporten moet je de spelregels kennen, je moet trainen en conditie opbouwen. Zo krijg je zelfvertrouwen en kwaliteit.

Het Handboek ‘Presenteren is een feest’ biedt je alle informatie die je nodig hebt. We leren je bovendien graag de spelregels in een training. Je doet onder deskundige leiding heel wat ervaring op.Je bent van harte welkom om bij ons hardop te oefenen. Een paar duizend mensen gingen je voor. We willen je ook helpen met het ontwerp van je verhaal. zie de pagina individuele coaching. Ook ben jewelkom op onze trainingen presenteren van een dag, twee dagen of drie dagen.

Ervaringen over presentaties vinden we altijd leuk om te horen.

Succes met jouw / uw verhaal.

Hartelijke groet,
Roeland Schweitzer

Trainer, spreker, coach