Host, verbinder, communicator, energiemanager, regisseur

Je rol als presentator: kapitein en storyteller

Vrijwel alle mensen op onze trainingen komen primair binnen als gefrustreerde ‘zender’. Ze vragen zich af hoe ze hun boodschap (beter) over kunnen brengen. Beter zenden is één ding, maar het gaat veel meer om bewustwording van het proces en van je rol als presentator, van alle rollen die je hebt als presentator. Hoe werkt communicatie?

  1. Gastvrouw
  2. Verbinder
  3. Luisteraar
  4. Energiemanager
  5. Evenwichtskunstenaar
  6. Kapitein
  7. Verhalenverteller
  8. Regisseur
  9. Communicatiemanager
  10. Zender

Het woord zender staat niet voor niets onderaan. Gastvrouw (of gastheer) staat bovenaan. Iedereen begrijpt dit, maar lang niet iedereen doet dit ook. Het aangenaam maken voor je gasten, zorgen dat ze zich op hun gemak voelen, zorgen dat er een open en communicatieve sfeer ontstaat, zoals op een goed feest. Ons boek over presenteren heet niet voor niets ‘Presenteren is een feest’. Het begint al met het versturen van een enthousiasmerende / prikkelende uitnodiging, vervolgens je huis opruimen en gezellig maken, voor goede catering en muziek zorgen, gasten ontvangen en uit hun jas helpen, inschenken, gesprekken op gang helpen, mensen aan elkaar voorstellen, dansen, genieten en ook nog opletten of iedereen het goed heeft, de ramen openzetten als het te warm wordt, glazen bijvullen en op het juiste moment de taart aansnijden, tegen je glas tikken en een inspirerend verhaal houden.

This is the captain of your ship

Je publiek gaat pas luisteren als ze zich veilig voelen. Je bent als het ware de kapitein op het schip. Eerst moet je je passagiers aan boord zien te krijgen, ze moeten je gaan vertrouwen. Pas daarna kun je uitvaren, met ze op reis gaan, ze naar nieuw land brengen, je verhaal vertellen.

Samen op weg naar nieuw land

Presenteren zit vol paradoxen. Je moet rust uitstralen en je moet samen met je publiek in beweging komen op weg naar de nieuwe situatie die je in je presentatie aanbiedt. Dit is voor je publiek altijd spannend, van bekend land naar nieuw land. Een presentatie die alleen bekend land laat zien, bevestiging van wat we al weten, dat is niet interessant. We komen ook om iets nieuws te ontdekken. Daarbij moeten we ons zo veilig voelen dat we nieuwe stappen durven te maken.

Energiemanager

Het moet gaan stromen tussen jou en je publiek, uitwisseling van energie, wederzijdse inspiratie. Je moet het veilig maken, maar weer niet te veilig, anders valt iedereen in slaap. Je moet het spannend maken, dan is je publiek alert en horen ze goed wat je zegt. Maar te spannend, dan wordt het eng en willen we weg. Dit zijn balansen. Een goede spreker is ook een evenwichtskunstenaar.

Van push naar pull

Zomaar gaan zenden is het leegkieperen van een bak informatie zonder dat je weet of de dosering klopt en of de aarde  vruchtbaar is. Je moet dit dus eerst onderzoeken. Wat heeft je publiek nodig, waarmee kun je helpen? Zijn ze klaar voor nieuwe informatie. Hangen ze al aan je lippen? Zijn er al vragen? Van push naar pull. In plaats van zender ga je leveren wat de klant vraagt. Als jij je voor de ander interesseert, dan interesseert de ander zich ook voor jou. Op dat moment kun je (even) gaan zenden, je verhaal doen.

Luisteraar

Goede sprekers zijn in de eerste plaats ook goede luisteraars. Ze horen de vragen van het publiek, ze geven ruimte aan hun publiek, ze scheppen een sfeer van samen aan ene oplossing werken. Ze gebruiken de stilte om te horen en te voelen wat er speelt. Ter plekke, in het moment. Luisteren kun je alleen als je aanwezig bent en niet in je hoofd druk bent met je inhoud. Dan ben je in je hoofd, in plaats van met al je aandacht bij je publiek en bij het spel dat je samen speelt.

Verhalenverteller

Het ritselt van de cursussen story telling en zelfs geavanceerdere als story telling design. logisch want een presentatie zonder goede verhalen gaat niet werken. Het cursusaanbod maakt ook duidelijk dat je een goed verhaal kunt ontwerpen en oefenen. Let op, een goed verhaal is niet een leuk fantasietje, maar een fundamenteel verhaal over motief en motivatie. Goede verhalen gaan over drama en thuis komen, ze gaan over de reis van de held, ze gaan over lijden en afzien en dan het licht vinden aan het einde van de tunnel. Ze gaan over bergen en dalen, woeste zeeën en romantische stranden. Je bent verhalenverteller tussen hemel en aarde, je bent clown, tovenaar en engel met een mand vol wijsheid en hoop.

Je rol als presentator

Zenden komt dus helemaal achteraan. En dat is bovendien het verhaal dat je heel goed kent, omdat je meestal als expert wordt gevraagd om iets te vertellen. Al die andere rollen gaan voor. Om die andere rollen goed te vervullen staan er heel veel technieken tot je beschikking. Sommige gebruik je misschien van nature, maar voor de meesten van ons geldt dat hier veel te leren valt. Dat betekent oefenen. Leren door ervaring en feedback van collega’s, partner, regisseur, trainer.

Welkom.