Alles wat er van invloed is op je presentatie

Het ‘umfeld’ van je presentatie

Novemberwandeling

Drie uur vanmiddag
Net nog even warm zonlicht
Moment van stilstaan

Het ‘umfeld’ is alles rondom je presentatie. Het is de volledige setting waarbinnen zich je presentatie afspeelt. Het is het weer, de uitnodiging, de zaal, de boodschappenlijstjes in je hoofd, de kwaliteit van de koffie tot en met een ziek kind thuis. Het is veel. Het umfeld van je toehoorders is ook weer anders dan je eigen umfeld. Je presentatie is een zandkorrel in de oceaan. Herfst of zomer, wat een verschil, Zie onderaan.

In het tv programma ‘Podium Witteman’ kwam een leuk, illustratief proefje langs. Presentator Floris Kortie deelde chocola uit aan het publiek. Daarna klonk er onheilspellende Wagneriaanse muziek. ‘Hoe smaakt de chocola’ vroeg Floris. Het publiek kon kiezen uit bitter of zoet en koos uiteraard voor bitter. Bij het volgende stukje chocola klonken vrolijke Mozart riedeltjes en dezelfde chocola smaakte de meeste proevers nu zoet.

Dus verschillende muziek, een verschillend umfeld, dat leidt zelfs tot een tegengestelde ervaring.
Ooit wilde ik tijdens een lange autorit een vriend overtuigen om niet van zijn geweldige vrouw te scheiden. Aan het einde van de rit was hij het met me eens. Zei hij. Dus ik dacht blij, doel bereikt. Maar het was het tegendeel. Uit mijn verhaal had hij uitsluitend gehoord wat zijn plan om te scheiden bevestigde, wat paste in zijn umfeld. Ik stapte verbijsterd uit.

Goed communiceren is moeilijk, zeker als je publiek in een ander universum verkeert. Denk aan mensen met meningsverschillen, rijk en arm, randstad versus platteland..

Wat kun je eraan doen?

Pak meningsverschillen meteen op als ze nog klein zijn. Ga ze onderzoeken en blijf in gesprek.
Naar elkaar luisteren neemt af, naar mate de spanning toeneemt.

Het umfeld van je presentatie is dus heel breed. Nog wat relevante onderwerpen: de belevingswereld van je publiek, hun verwachting, hun agenda’s, het algemeen heersende sentiment, de kleding die je aan hebt, je taalgebruik en je grapjes, je lichaamstaal. Dit alles maakt presenteren bijna net zo complex als het leven zelf. En bijna net zo mooi.

Conclusie: Ga helemaal voor je verhaal, geloof er honderd procent in. Bereid het zo goed en veelzijdig mogelijk voor. De uitnodiging, de zaal, jouw verhaal, de sfeer. Oefen en verbeter. Geef niet op. Kijk om je heen, zie het speelveld waarin je opereert, speel er op in.

Speelveld, mooier woord dan umfeld.

>>> Lees meer over waarnemen en gestalt >>>

vlnr Bentre Jonker trainer, Katri Schweitzer design, Roeland Schweitzer trainer, Majlis Schweitzer trainer, Angelique Koppelman office manager