∆ geluk

Duurzaam presenteren?

Wat is dat nou, duurzaam presenteren?
Dat is zó presenteren dat er een duurzame relatie ontstaat tussen jou en je publiek. Je luisteraars willen graag met je in contact blijven, ze vergeten je verhaal niet. Jaren later krijg je nog reacties. Je draagt blijkbaar echt bij.

Ja dat kan jij ook, duurzaam communiceren en presenteren. Je kent ook heel veel voorbeelden. Alle mensen waar je nu blij om bent, leverden jou zulk soort presentaties. Hoe deden ze dat?
Door hun voorbeeldfunctie, moed, integriteit. Door lief voor je te zijn, door je te steunen terwijl je het niet verwachtte. Door je de kans te geven om stappen te maken. Door zelf kwetsbaar te zijn, zodat jij het ook kon zijn. Door hun intentie om je te helpen. Intentie.

We kennen nu nog honderden verhalen uit het oude Griekenland, uit de grote boeken als bijvoorbeeld de bijbel en de Koran. Nog steeds worden er stukken van Shakespeare gespeeld  Dus naast de voorbeelden uit je eigen leven zijn er ook talrijke universele voorbeelden.

Waaraan voldoen deze klassieke verhalen? Ze bevatten menselijke geschiedenissen over de zoektocht van de mens, met ethische dilemma’s en antwoorden op ethische problemen.
Zo’n fascinerend verhaal kun je zelf ook vinden door consequent naar het waarom te vragen.
Je verkoopt bijvoorbeeld koek. Waarom verkoop je eigenlijk koek? Zo kom je op de geschiedenis van de koek, indertijd bedacht wegens goede houdbaarheid, handige verplaatsbaarheid, goede voedingswaarde, betaalbare ingrediënten en eenvoudige bereidingswijze. Misschien gaf een wanhopige moeder nog snel een stevige koek mee aan haar kind dat werd meegesleurd in een oorlog. En haar kind overleefde de ellende! Wow, die koek wil ik ook.

De waarom-vraag geldt anno 2014 nog steeds. Waarom doe je wat je doet? Wat draagt het bij?

∆ geluk

Op een training was een elektrotechnicus. Opeens had hij het over ∆ geluk. Ik begreep hem eerst niet, ‘Gelukkig’ legde hij het uit. Het driehoekje is het wiskundige symbool Delta en staat voor de mate van verandering. Als je in een auto constant honderd kilometer per uur rijdt, dan merk je dat alleen als je door de ramen kijkt. Je voelt het niet. Maar zodra de auto van snelheid verandert, voel je het. Zo kun je van heel erg ongelukkig een fractie gelukkiger worden. Die verandering voel je, ∆ geluk. Waar je ook vandaan komt, waar je ook bent, je kunt voelen dat je verandert, de goede kant op, dat geeft een geluksgevoel of de verkeerde kant op, dat geeft onrust. Verhalen die hier over gaan, die onthouden we. De zoektocht van de mens. En hoe slecht de situatie ook is, de ∆ geluk kan aanzienlijk zijn!

Icarus die van was vleugels maakt en daarmee naar de hemel wil vliegen, totdat de was smelt en hij in zee stort. De vlucht van Icarus duurde kort, maar het verhaal is gebleven. Hemelvaart, ook al zo’n duurzaam verhaal. Waarom? Christus werd aan een kruis geslagen. Zijn aardse reis duurde kort, maar zijn verhaal leeft nog steeds. Waarom?
Die mooie bijbelspreuk: er resten ons geloof, hoop en liefde en van deze vooral de liefde.
Probeer maar. Over ∆ geluk gesprokenb.

3 gedachten over “Duurzaam presenteren?

  1. David Pieters

    Mooi stuk en mooie vraag die je hier stelt.Geeft weer stof tot denken over het hemelvaartweekend. Dank!

    Reageren
  2. Bert van Dijk

    Wat een prachtige column Roeland. De verbinding die je maakt tussen het nu, het verleden en de diepere laag die beide bindt, dat noem ik nog eens een Delta van formaat! Dank je wel, je hebt me weer eens geweldig geïnspireerd!

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *