Hoe DiCaprio in 3,5 minuut een onvergetelijke boodschap neerzette

Leonardo DiCaprio kennen we allemaal als acteur. Maar in 2014, op de Climate Summit van de Verenigde Naties in New York, stond hij niet op het podium als filmster, maar als bezorgde burger. Zijn speech van slechts 3,5 minuut ging viraal en blijft, zelfs jaren later, nog steeds actueel.

Waarom was deze speech zo effectief? In deze analyse kijken we naar de opbouw, de stijltechnieken en de kracht van zijn boodschap.

Een ijzersterke opening

DiCaprio begint met een strategische openingszin:

“Ik sta hier niet voor jullie als een expert, maar als een bezorgde burger.”

Met deze uitspraak stelt hij zich bescheiden op, wat zijn geloofwaardigheid vergroot. Dit is een klassiek voorbeeld van ethos, een retorische techniek waarbij een spreker zichzelf neerzet als betrouwbaar en betrokken. Door zijn status als acteur expliciet níét te gebruiken als autoriteit, creëert hij juist meer verbinding met zijn publiek.

Daarnaast versterkt hij zijn punt direct met indrukwekkende feiten en cijfers:

“Ik ben slechts één van de 400.000 mensen die afgelopen zondag door de straten van New York marcheerden, en miljarden mensen wereldwijd doen hetzelfde.”

Dit is een krachtig voorbeeld van logos – het gebruik van feiten en logica om een argument te ondersteunen. Door deze getallen te noemen, onderbouwt hij niet alleen zijn standpunt, maar plaatst hij zichzelf ook in een bredere beweging, wat zijn boodschap extra gewicht geeft.

Een slimme mix van logos, ethos en pathos

DiCaprio speelt niet alleen in op logica, maar ook op emotie. Dit doet hij door het inzetten van retoriek; logos ethos en pathos. Hij noemt de zichtbare gevolgen van klimaatverandering:

“We weten dat de droogte intensiveert, dat de oceanen opwarmen en dat we steeds vaker extreme weersomstandigheden zien.”

Vervolgens benadrukt hij dat dit geen retoriek of hysterie is, maar feiten. Dit is een effectieve combinatie van logos en pathos (het inspelen op emotie). Hij vergroot de urgentie door de realiteit van de klimaatcrisis tastbaar te maken.

Een van de meest opvallende momenten in de speech is wanneer hij een onverwachte vergelijking maakt:

“Als acteur verdien ik mijn geld met ‘doen alsof’. Ik speel fictieve rollen waarin vaak fictieve problemen worden opgelost. Maar precies zo lijken we het klimaatprobleem te benaderen, als een fictief probleem dat vanzelf zal verdwijnen.”

Dit is een briljante zet. Hij maakt gebruik van ethos – zijn autoriteit als acteur – om juist de absurditeit van passiviteit bloot te leggen. Dit moment is zowel confronterend als inzichtelijk: door het publiek een spiegel voor te houden, dwingt hij hen na te denken over hun eigen houding.

De kernboodschap scherp gesteld

DiCaprio gebruikt een helder bruggetje om zijn kernboodschap over te brengen:

“Om duidelijk te zijn: dit gaat niet over individuen die hybride auto’s moeten kopen. Daar zijn we voorbij.”

Deze zin markeert een cruciale wending in zijn speech. Hij verschuift de focus van persoonlijke verantwoordelijkheid naar het grotere systeem: industrieën en overheden die moeten ingrijpen. Dit is een slimme manier om een appèl te doen: hij geeft richting aan de verandering die nodig is en roept op tot actie op het hoogste niveau.

Daarnaast eindigt hij niet alleen met een probleemstelling, maar biedt hij ook oplossingen. Dit is een klassieke retorische techniek: een combinatie van pathos (emotie en urgentie) en logos (oplossingen en feiten) om het publiek zowel betrokken als hoopvol te houden.

Spreektechniek en presentatie

Wat opvalt aan zijn voordracht, is dat DiCaprio bewust ingetogen spreekt. Puur spreektechnisch gezien had hij wellicht meer gebruik kunnen maken van mimiek, intonatie en handgebaren. Maar juist omdat hij het acteerwerk achterwege laat, wint hij aan geloofwaardigheid. Dit roept een interessante paradox op: waar de meeste sprekers kunnen leren van acteurs, moet een acteur soms juist afleren om niet té gepolijst over te komen.

Zijn stemgebruik is wel goed getimed en zijn boodschap is helder gearticuleerd. Dit draagt bij aan de overtuigingskracht van zijn speech, ondanks het feit dat hij zijn lichaamstaal minimaal inzet.

Conclusie: een tijdloze speech

DiCaprio’s speech is kort, krachtig en slim opgebouwd. Door een mix van ethos, pathos en logos weet hij zijn boodschap overtuigend over te brengen. Hij bouwt zijn argument zorgvuldig op, speelt met verwachtingen en houdt zijn publiek scherp met confronterende inzichten.

Hoewel deze speech al uit 2014 komt, is hij vandaag de dag nog net zo relevant. Een goed voorbeeld van hoe een eenvoudige, heldere boodschap in combinatie met sterke retoriek een blijvende impact kan hebben!

Aanmelding nieuwsbrief Speechen

Ik ontvang graag inspiratie rondom spreken & presenteren in mijn mailbox!

We wijzen je op ons privacybeleid.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde artikelen

Overtuigende spreker

5 tips voor overtuigend presenteren

Wil je overtuigend presenteren op een manier die niet alleen boeiend is, maar echt effect heeft? Dan ben je hier...

Lees meer
Elevator pitch

Een succesvolle elevator pitch: 1 minuut om indruk te maken

Een elevator pitch is een korte, krachtige presentatie van jezelf, je idee, of je bedrijf. Het doel is om in...

Lees meer
Plankenkoorts

Plankenkoorts? Zo kom je er vanaf

Plankenkoorts, ook bekend als podiumvrees, kan een enorme invloed hebben op mensen. Het gevoel van angst en nervositeit kan ervoor...

Lees meer
some

Adres

Postadres en coaching:
P. Lieftinckstraat 16
1067 VX Amsterdam

Trainingslocatie:
Schakelstraat 2
1014 AW Amsterdam

Nieuwsbrief

Ik ontvang graag inspiratie rondom spreken & presenteren in mijn mailbox!

We wijzen je op ons privacybeleid.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

up