Kernboodschap, uitleg, kernboodschap

Hoe bouw ik een presentatie op?

Hoe begin je? Dat is een, maar hoe ga je vervolgens verder?
Hoe bouw ik mijn presentatie op?

Begin met een anekdote, een concreet voorbeeld, iets wat u recent heeft meegemaakt.
Kom daarna met uw kernboodschap. Dat wat we moeten onthouden.
Ga uw kernboodschap vervolgens uitleggen. Waarom zegt u dit?
Stappen hierbij zijn: verleden heden, toekomst of probleem, analyse, oplossing.

Een goed verhaal bevat pathos, ethos en logos.

  • Pathos van empathie, medeleven, begrip, emotie, gevoel.
  • Ethos van ethiek. Wat draagt uw verhaal bij?
  • Logos. Uw verhaal moet ook logisch zijn, inhoudelijk moet het kloppen.

Trouwens, misschien moet u zich ook voorstellen. Wie bent u? Waarom houdt u dit verhaal?

Zodra u uw kernboodschap heeft uitgelegd, kunt u informeren of uw publiek uw begrijpt en het er mee eens is. Tijd voor interactie, dialoog en discussie. Zijn er vragen?

Samenvatting. Altijd goed om regelmatig samen te (laten) vatten, wat er besproken is.

Sluit af met uw kernboodschap. Dit is wat de mensen in ieder geval moeten onthouden en zo is de cirkel rond. Uw publiek begrijpt dat u klaar bent en dikke kans dat ze applaudisseren.

In essentie is de volgorde: kernboodschap, uitleg, kernboodschap

Om uw verhaal levendig te maken kunt u er het beste veel voorbeelden aan toevoegen. Verhalen uit uw praktijk, gewoon wat u meemaakt. Des te concreter, des te beter.

Een goede presentatie heeft nauwelijks sheets nodig. De spreker vertelt de beelden. We komen voor een enthousiast verhaal, uitgesproken door een echt mens. We willen het vuur in uw ogen zien, uw geloof in uw verhaal. Dat is de magie van een goede presentatie.

In schema

  • Anekdote
  • Kernboodschap
  • Voorstellen
  • Uitleg
  • Interactie
  • Samenvatting
  • Kernboodschap

Lengte?

Een goed verhaal hoeft niet lang te zijn. Beter vijf spannende en mooie minuten dan tien saaie. Goed presenteren is een kunst. Na een minut of acht zakt de aandacht van uw publiek weg, de spanning is er af, tenzij u actie onderneemt. Een verrassende wending, interactie met de zaal.
Langer dan een kwartier, twintig minuten, dat is voor profs, mensen met ervaring. Begin klein.

Voorbereiden? Hardop repeteren!

Goed voorbereiden is de helft van het werk.
Lees ons blog over fysiek, mentaal en inhoudelijk voorbereiden.
Repeteer in ieder geval hardop. Dit doen alle profs.

Is dit alles voor een goede presentatie?

Ja, dit is de kale uitleg. Er is nog veel meer, maar dan wordt het direct een stuk ingewikkelder.
Ter illustratie een paar aspecten:

  • Het moet veilig zijn, voor je publiek en vooral ook voor jezelf. Hoe doe je dat?
  • Een goede presentator heeft natuurlijk leiderschap. Hoe krijg je dat voor elkaar?
  • Voor succesvolle communicatie is gelijkwaardigheid nodig. Hoe realiseer je gelijkwaardigheid?
  • Een goede speech heeft een ritme, een kadans. Hoe krijg je dat voor elkaar?
  • Uit het hoofd of van papier? Beide. Goed voorbereid én improviseren, dan wordt het levendig.
  • Je lichaamstaal en je klank vertellen het echte verhaal. Hoe krijg je hier vat op?
  • Je verhaal moet sprankelen. Het gaat om de juiste energie in je presentatie.

In het Handboek ‘Presenteren is een feest’ worden alle aspecten van A tot Z uitgelegd. Inclusief tips.

De blogs geven heel veel verdere informatie.

Succes.