Mijn punt is welkom. # 24

Het nut van PowerPoint?

Kies voor puur je kernboodschap

‘Bij ons is PowerPoint verplicht’, zei een militair op een presentatietraining.
Vervolgens zei hij: ‘Dan bereiden ze het tenminste voor’.
Tja, dat is een argument.
Dialoog 160

‘Het helpt me om niets te vergeten.’
Dat is een ander argument. Natuurlijk, mensen die je moet bedanken, die wil je niet vergeten. Maar verder zijn de meeste Powerpoint presentaties veel te veel en te ingewikkeld. Bovendien val je je publiek lastig met jouw spiekbriefje. Vroeger op school was het meestal einde oefening als de leraar je spiekbriefje zag. Nu ook, want je verliest het contact met je publiek.

‘PowerPoint helpt tegen mijn spreekangst.’
Ah, dit snijdt hout. Je kunt je erachter verstoppen, inderdaad. Enige nadeel: je presentatie heeft vrijwel geen effect meer, het werkt niet zolang jij je verstopt.

PowerPoint is meestal een zwaktebod.

Krachtpunt, dat betekent PowerPoint, maar is dat wel zo? We komen voor jouw enthousiasme, jouw geloof in je verhaal. We willen jouw charisma zien, jouw echtheid. We willen een verhaal van vlees en bloed. Sheets kunnen we ook achter onze laptops lezen. We komen voor een unieke ervaring, we willen ons met de spreker verbinden. Presenteren is communiceren is verbinden is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis.

PowerPoint, de ideale verstopplek.

Als ik me verstop, en het spel heet presenteren, tja, dan klopt er iets helemaal niet. Presenteren van een verhaal,  of cijfers, of een nieuw product of plan, door een mens voor andere mensen, dat vraagt mensenwerk. Dat vraagt iemand die de moed heeft om de leiding te nemen, om ons mee te nemen om ons een goed moment te bezorgen, zodat we enthousiast naar buiten gaan.

Word een held, presenteer echt.

Okay, geen PowerPoint dus en iedereen kijkt je aan. Wat nu?

Probeer het volgende: ‘ja, mijn kernboodschap is …’

Na je kernboodschap kun je even je mond houden, dan kan iedereen je kernboodschap tot zich door laten dringen. Stel vervolgens een vraag. ‘Begrijpt iedereen deze kernboodschap?’ Zo nee, dan moet je je kernboodschap uitleggen. Zo ja, dan kun je verder met de volgende stap: ‘Is iedereen het eens met mijn kernboodschap?’ Nee, dan is het tijd voor een goede discussie. Ja, dan ben je ongeveer klaar en kun je met de uitvoering beginnen. Wel even heel goed checken of echt iedereen het met je eens is. Angst om af te wijken, dat kan spelen, of angst om tegen de spreker in te gaan. Of men overziet de gevolgen niet. Dialoog dus, contact versus zenden.

Eén kernboodschap en twee vragen en je bent klaar!
Word een held en doe het zo! Het scheelt je uren voorbereiding en het werkt duizend keer beter. Succes.

 

Roeland Schweitzer

Twitter: @speechen
Telefoon: 0343 452844