Loop aandachtig rond in de beelden die je schetst.

Beeldend presenteren. Des te concreter, des te beter.

Beeldend presenteren, dat is de sleutel tot succes. We moeten het kunnen zien. Wij mensen denken in beelden. Libel, dennenboom, auto, huis. Direct zien we een beeld. Dat beeld verschilt. Bij tafel ziet de een de keukentafel, de ander de tafel van vier en de derde belandt onmiddellijk in een goed restaurant. Dat is lastig voor jou als spreker, want vervolgens gaat iedereen vanachter zijn of haar eigen tafel naar jouw verhaal luisteren. Iedereen maakt van jouw verhaal een eigen verhaal, als ze er al naar luisteren tenminste.

Heb je aan de voorwaarden voldaan, zodat je publiek kan gaan luisteren?

Wij mensen hebben dus beelden nodig om je te kunnen volgen. We liepen door de Kalverstraat.Een beeld dat door iedereen herkend wordt. We? Mijn moeder en ik! Ahh, nu wordt het al duidelijker. Hoe laat? wat gingen jullie doen?

Des te concreter, des te beter. Details waardoor je verhaal gaat leven, waardoor je publiek de sfeer kan voelen. Over je eigen woonkamer kun je oneindig veel vertellen tot en met de boeken in de boekenkast, de foto’s op het kast, de planten op de vensterbank en het uitzicht vanuit het raam.

We hebben dus verhalen nodig van mensen van vlees en bloed, waardoor we ons in kunnen leven. Je moet ons meenemen.

Hoed je voor abstracties in je verhaal, onbegrijpelijke begrippen, en check voortdurend of we elkaar begrijpen. Een mevrouw had het over ‘institutionele discriminatie’ van een overheidsinstantie. Ze bedoelde dat de website te kleine lettertjes had, die ze niet goed kon lezen.

Een deelnemer aan een training in de Ritmeesterfabriek zag onderweg naar Veenendaal het landschap wat heuvelachtiger worden. Ik vulde (onterecht) in dat hij via de A12 was gekomen en dat hij het had over de heuvels en bossen bij Maarn had. Hij bleek via de A15 te zijn gekomen en doelde op het schitterende uitzicht vanuit de Betuwe op Rhenen. Pas toen hij zei dat hij over een water was gereden (de Rijn), ontdekte ik mijn vergissing.

Oma houdt niet van NIVEA

Oordelen, Meningen, Aannames. Altijd als we te snel zijn, niet goed checken, gebeurt het. We Vullen In Voor Een Ander. IVEA, terwijl het NIVEA moet zijn, niet invullen voor een ander.

Nog even de definitie van communicatie die wij hanteren:

Communicatie is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis.

Ook best abstract, want wat is gemeenschappelijke betekenis? Bijvoorbeeld dat spreker en publiek  dezelfde ronde kersenhouten keukentafel voor zich zien. In zo’n geval helpt een foto! In ieder geval moet je als spreker voortdurend controleren of die gemeenschappelijke betekenis er wel is, of we hetzelfde beeld zien. Check, check, dubbelcheck.

Dan is er nog het o zo belangrijke poëtische element, waardoor je presentatie vleugels krijgt.

Je kunt zeggen: wat heerlijk dat het lente is. Dat is een open deur, die iedere concrete invulling mist. Als je vertelt dat je over een kronkelend dijkje liep met aan weerszijden fruitbomen vol bloesem tegen een strak blauwe lucht, dan voel je het voorjaar al een stuk beter.

 

 

 

.