De weg naar goede presentator

Maak een leerplan

Hoe leer jij het beste?

Heb jij een leerplan?

Bij de betere bedrijven komt het voor, een POP, een Persoonlijk Ontwikkelings Plan. Met hopelijk ook een budget. Geweldig als dat er is, een goed leerplan, op maat, voor jou.

Heb je geen POP, dan is het aan jou om voor je eigen leerplan te zorgen. Het is jouw leven, jij bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Als je de vragen die hier worden gesteld, schriftelijk beantwoord, dan is je eigen leerplan zo klaar.ze nieuwsbrief, dan ben je al op weg!

Wat heb jij nodig om je te ontwikkelen? Omstandigheden, tijd, geld, rust. Schrijf het op!
Wat ga je doen om die omstandigheden te realiseren? Schrijf op.

Waarom we leren en waartoe, dat is best duidelijk.

  • Op individuele schaal gaat het om zelfverwezenlijking.
  • Op organisatieniveau gaat het om competitief blijven.
  • Mondiaal gaat het om een gelukkige wereld.

Waarom leer jij? Waartoe? Ook dit mag je opschrijven.

Onze leeromgeving is enorm veranderd. Van uniform, klassikaal, naar  ‘blended learning’, op maat, 24/7 en on-line.

Ieder mens leert ook anders. Hoe leer jij? Door schade en schande? Door te spelen? Door kruisbestuiving?
Door zien, of door doen? Hoe we leren, is een cruciale vraag, nu permanent leren zo belangrijk is geworden.

Hoe leer jij het liefst?

Mensen leren vooral door een combinatie van leermethoden.

Volgens het leermodel van (David) Kolb zijn er vier leersystemen, praktisch samen te vatten tot W.E.R.K.

Waarnemen, Ervaren, Reflecteren, Kadreren. 

Het is een cyclus van zien, zelf proberen, commentaar opnemen en de nieuwe ‘kennis’ inbedden in een breder kader.
Telkens komt er nieuwe ervaring en kennis bij en begint de cyclus overnieuw

In een goede leeromgeving worden de elementen uit het Leermodel van Kolb consequent aangereikt. De trainer doet het kort voor, daarna ga je zelf experimenteren, je bespreekt je ervaring, je krijgt feedback en de trainer reikt aanvullende kennis, oefeningen en kader aan. Op weg naar de volgende stap. Zo proberen wij het te doen in onze trainingen.

‘Blended learning’ dringt steeds meer door. Luisterboeken voor in de auto, filmpjes op YouTube, nieuwsbrieven op maat, training in het echt voor meer emotionele ervaring en skypecoaching.

Kolb onderscheidt ook vier leerstijlen. Ze combineren telkens twee van de elementen uit het leermodel,

  • Dromer: Ervaren en reflecteren
  • Denker: Reflecteren en kadreren
  • Doener: Ervaren en waarnemen
  • Beslisser: Kadreren en ervaren

Welke leerstijl past bij jou? Dus, wat voor leerervaring heb jij nodig?

Hoe leer jij? Wat heb je nodig om te leren? En: wat wil je leren? Schrijf het op.

Hoe ga je het doen? Wat is je leerplan voor het komende jaar? Kleine stappen zijn prima. Iedere avond 10 minuten studeren helpt mij al enorm. Een middag per maand er aan werken, prima. Plan die middag. Niet gelukt? Wordt niet boos op jezelf, maak gewoon een nieuw plan.

Samenvatting leerplan:

  • Waarom wil ik leren?
  • Wat wil ik leren?
  • Hoe leer ik? (Zie leerstijlen hierboven.)
  • Welke omstandigheden heb ik nodig?
  • Hoe realiseer ik mijn goede leeromstandigheden?
  • Welke kleine leerstappen kan ik nu al bijna dagelijks maken, zoals iedere dag iets lezen of oefenen.
  • Welke leraar / lerares zoek ik?
  • Waar en hoe kan ik die vinden?
  • Waar wil ik zijn over tien jaar, qua kennis en vaardigheden?
  • Wat ga ik doen om dit plan te verwezenlijken?

Gouden tip: print dit plan uit, draag het constant op zak, tot je het hebt bereikt of vervangt.

 

Leerplan goede presentator

Waarom wil ik een goede presentator worden?

Wat heb ik te vertellen?

Wil ik mijn verhaal eerst uitschrijven, of al meteen proberen?

Eerst eens wat proberen en dan ontdekken waar het moeilijk gaat?

Wil Ik zien hoe anderen het doen? Welke anderen? Waar?

Heb ik toneelles nodig, een presentatietraining, individuele coaching?

Wie kan me hierbij helpen?

Welke stappen ga ik maken, in welke volgorde?