Zo presenteer je succesvoller en met meer plezier

Presenteren vanuit je hart

Hou je presentatie kort en krachtig.

Het draait om twee kernvragen.
Wat wil je zeggen? Dit is je kernboodschap.
Waarom wil je dit zeggen? Dit is je motief.

Als je deze twee zaken meteen goed over het voetlicht brengt, dan gaat het al heel goed. Je publiek begrijpt je en weet wat je wilt. Ze geloven je ook.
Mits je bij jezelf blijft, In je lijf. Mits je je tenen blijft voelen, geaard blijft.
Mits je telkens opnieuw naar binnen gaat, naar je eigen gevoel en je je hart blijft volgen.

Shell werkt aan warmte en verbinding.

Stel je verkoopt stofzuigers, of gasturbines, wat moet je dan met presenteren vanuit je hart? Je moet toch je product of dienst presenteren?
Op korte termijn wil je uiteraard allereerst meer verkopen, met minder inspanning liefst. Iedereen heeft doelen als meer omzet en een beter begrip voor product, dienst of standpunt. Wees hier volstrekt open over.

Maar realiseer je dat je publiek pas in beweging komt, als jij bewogen bent. Je moet je publiek raken. Dit doe je met verhalen, over je pijn en je oplossingen. Dit geldt net zo goed voor de Shells van deze wereld. Want in essentie hadden we het koud en brengt Shell warmte en verbinding. Presenteer vanuit de wens de ander te helpen. Neem de ander mee op jouw reis. Samen reizen is samen delen.

Presenteren vanuit je hart is heel letterlijk je hart mee laten klinken in je verhaal. En dat werkt fantastisch, want we houden helemaal niet van koele, rationele verhalen, uitgekookt, perfect strategisch doordacht. We houden van verhalen vol passie, emotie, liefde, warmte en de menselijke maat. Daarom hoeft een presentatie technisch helemaal niet perfect te zijn.
Zoals een kindertekening ontroert, zo kan ook een presentatie uit je hart wonderlijk mooi uitpakken.

Hoe leer je presenteren vanuit je hart?

Sommige dingen vinden we mooi, leuk, lekker, andere dingen zijn dus blijkbaar minder mooi, leuk en lekker. Mooi en lelijk horen bij elkaar als yin en yang. Mooi kan niet bestaan zonder lelijk, het een is een voorwaarde voor het ander. Dit geldt ook voor pijn en vreugde. Natuurlijk wil je je luisteraars plezier bieden, deel dan eerst je pijn. Deze leerde ik bij Phoenix in Utrecht: ‘Daar waar de tranen worden opgesloten, krijgen de bloemen van geluk geen water meer.’
Presenteren vanuit je hart is luisteren, naar jezelf, naar wat er is, aanwezig zijn, voelen wat je beweegt, wat je raakt en daar over vertellen.

Mijn verhaal

 

Wat gij wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander.

Ook al maak ik voortdurend fouten en moet  ik telkens weer terug naar mijn hart, het is waar ik me schaam, waar ik de tranen toelaat, waar ik mijn bloemen van geluk weer water geef. Er is het spreekwoord ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Het tegengestelde is nog sterker: Wat gij wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander. Probeer maar. Niet zo maar, roekeloos, al je juwelen in een bodemloze put storten , maar met alle zorg en liefde, vanuit je hart.

Natuurlijk kost een stofzuiger geld. Techniekontwikkeling, materialen, productie, transport. Als je ze allemaal weggeeft, houdt het op. Wil je dat?

Concreet

Je hart laten spreken, bereik je door te bewegen, door buiten te wandelen met je telefoon uit, door te zingen, door even te gaan spelen, door de vreugde toe te laten, door te dansen. Door toe te laten wat er dan gebeurt en hier over te vertellen.

Succes.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *