Voor bestuurders, directeuren en management

Mediatraining

In onze mediatrainingen leert u succesvol samenwerken met de pers.

Hoe werkt u goed samen met journalisten?
Hoe gaat u professioneel om met de pers?
Hoe gaat u om met media in crisissituaties?

Hoe bereikt u een optimaal resultaat met uw perscontacten?
Hoe acteert u op camera? Wat kunt u doen ter voorbereiding?

img_2721Wij kunnen u hier perfect mee helpen.

We bieden mediatraining op maat, precies wat u nodig heeft.

Het kan in een dagdeel op individuele basis.
Het kan in een dag voor uw team.
Het kan meestal op korte termijn.

 

De training wordt verzorgd door publicist en oud journalist Willem Wansink. Desgewenst schakelt hij collega en presentatietrainer Roeland Schweitzer in. Voor cameratraining werkt hij samen met cameravrouw Sonja ter Laag. Zij werkt o.a. voor EenVandaag.

U leert om de pers op een waardige en zinvolle manier te woord te staan. Oefenen met en zonder camera, begrijpen wat er speelt, zorgvuldig voorbereiden, regie houden en helderheid verschaffen.

Voor overleg kunt u rechtstreeks contact opnemen met: Drs. W.P.M. (Willem) Wansink: 06 – 22 42 93 24

Doelgroep: Bestuurders, managers, DGA’s en verantwoordelijken voor perscontacten.
WillemenSonja

Willem Wansink is na een internationale journalistieke carrière bij o.a. NOS en Elsevier een bevlogen media-trainer en publicist geworden.

Roeland Schweitzer is presentatietrainer en publicist.

 

 

Deskundig samenwerken vanuit wederzijds respect
en begrip voor de positie van de journalist.

Deelnemers leren om deskundig om te gaan met journalisten, vanuit wederzijds respect, ieder doet zijn vak zo goed mogelijk. Inlevingsvermogen in de denkwereld van de journalist leidt tot betere samenwerking. Hiervoor moet je zicht hebben op de doelen, de werkwijze en de middelen van de journalist. Ontbreekt deze kennis dan ontstaan er gemakkelijk onjuiste verwachtingen, misverstanden en wederzijdse irritaties. Slecht voor beide partijen. Onze mediatraining leert u hoe u deze valkuilen kunt voorkomen.

Programmaopbouw:

Hoe bereidt u zich voor op een interview of presentatie, ook in een crisissituatie? Meteen volop oefenen met aandacht voor uw eigen houding, lichaamstaal, stem en klank, flexibiliteit, improvisatie-, en communicatietalent. Hoe krijgt en behoudt u rust in uw verhaal en hoe krijgt en houdt u uw kernboodschap goed in beeld?
Wennen voor de camera en wennen aan vragen van achter de camera. Spelenderwijs krijgt u kennis aangereikt over de werking van de media en wat dit voor u als leverancier van informatie betekent.

Wat verwacht de journalist van u? Zo ontdekt u de noodzaak van neutraliteit en authenticiteit in uw communicatie. Plus: zo voorkomt u een crisis en versterkt u uw reputatie.

Evaluatie en inventarisatie ‘lessons learned’.

Enerzijds werken we aan uw presentatietechniek en uw improvisatievermogen.
Anderzijds leert u ‘de media’ begrijpen en ervaart u de do’s and don’ts. Hoe geeft u uw grens aan zonder defensief te worden? En hoever kijkt u al vooruit?

Hoe pareert u opdringerige journalisten op de korte termijn.
Hoe bouwt u uw eigen netwerk op met kranten, vakbladen, radio en tv voor de langere termijn? 

U oefent in een veilige setting met zeer ervaren trainers. Informatie wordt nooit met derden gedeeld. De camerabeelden zijn uitsluitend lesmateriaal tijdens de training en worden niet voor andere doeleinden gebruikt.

Al doende ontdekt u waar verbetering mogelijk is. U leert denken vanuit het perspectief van de media. Daarbij wordt gelet op uw algehele performance en expressie (staand, zittend, handen, kleding, kleurencombinaties, stijl, opmaak, maar ook de diepte in, innerlijke rust, kracht, zelfvertrouwen).

Het doekje van de haringman?

Stel dat een journalist u vraagt: ‘Dus uw organisatie bedondert de boel?’ Een suggestieve vraag, inderdaad, een journalist daagt u soms uit. Nu kunt u als antwoord geven:  ‘Nou, nou, bedonderen, hoe komt u er bij, wij bedonderen helemaal niemand.’ Op deze manier is het woord bedonderen al drie keer gevallen. Het woord valt op en blijft hangen.
Nu dat doekje, dan vergeet u dit nooit meer. Je eet een harinkje. Daarna heb je vieze handen. Gelukkig reikt de haringman je een doekje aan. Jij veegt dankbaar je handen af. Aan dat gruwelijk vieze doekje, waar al de hele dag mensen hun handen aan hebben afgeveegd. Dat doet een journalist soms ook, even een vies doekje aanreiken. Hij of zij gooit het woord bedonderen op, u pakt het op, licht het toe, wordt boos, schiet in de verdediging en het verkeerde verhaal is geboren. Onterecht negatieve ‘framing ‘ (bedonderen) vraagt om slimme en onmiddellijke ‘reframing’. Bijvoorbeeld: ‘Ik begrijp uw suggestie. Wij willen in de toekomst nog duidelijker uitleggen wat we doen en waarom.’ En dit geloofwaardig brengen, omdat het ook echt zo is, want anders werkt het toch niet.

De hele training oefent u rondom dit soort valkuilen. Na uw mediatraining begrijpt u het spel, heeft u geoefend en kunt u het spel beter spelen.

Belt u gerust  voor nader overleg  met drs. W. (Willem) Wansink 0622 429 324
Ook kunt u Roeland Schweitzer bellen, 0651 108 190.

Tot slot even een bekend scenario.

U en uw organisatie worden verrast door een journalist met draaiende camera die u een onbehouwen vraag stelt. U reageert afwijzend of geschrokken. Voor de journalist, altijd uit op een ‘scoop’, is dit het moment om door te vragen.
Ondernemers, bestuurders, toezichthouders, managers en communicatiemedewerkers weten wat er dan gebeurt. Want wie zijn mond houdt, heeft iets te verbergen. Zo denkt iedere journalist.

Wat doet u als de regionale krant of tv, Nieuwsuur of PowNed straks voor de deur staat?
Pareer uw angsten.  Weet wat de journalist wil weten en bedenk goed wat hij wil horen.
Oefen, van tevoren, onder deskundige leiding. Bereid u voor.