Spreek de taal van de hoop

Maak je publiek gelukkig

Sonja Lyubormirsky is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Californië in Riverdale. Ze heeft twee bestsellers over geluk geschreven: de ‘mythes van geluk’ en de ‘maakbaarbeid van geluk’. Waarom zijn sommige mensen gelukkiger dan anderen en wat kun je er zelf aan doen? dat zijn haar basisvragen. Ze toont ook overtuigend aan dat gelukkige mensen op allerlei gebieden beter presteren dan  minder gelukkige mensen.Vrij logisch op zich, maar zij bewijst het. En ze zocht onderscheidende factoren uit. Wat doen gelukkige mensen anders, dan minder gelukkigen? Kunnen jij en ik dat ook doen en gaat dat dan werken?

Allereerst stelt zij dat de ene mens een soort van gelukkiger genen heeft dan de ander. Dat is biologisch  vastgelegd. Lastig om hier veel an te veranderen. Dus blijft de andere helft over, daar kun je wel wat mee. Van deze helft blijkt pakweg 10 – 15 % door de omstandigheden bepaald te worden. Geen werk, eenzaam, geen geld, geen goede woning, ziekte, verdriet, dat zijn nare omstandigheden. Dan blijft er nog steeds zo’n 35% over waar jij en ik wel wat aan kunnen doen en zelfs heel veel. Nu gaat het over de manier waarop je je gedraagt en de manier waarop je denkt. Betrokken gedrag helpt, denken vanuit liefde helpt ook.

Nu komen we bij de taak van een goede presentator. Een goede presentator heeft een voorbeeldfunctie. Bovendien is de kans dat je publiek jouw idee of plan gaat volgen veel groter als je publiek het gevoel heeft dat ze er al iets gelukkiger van zijn geworden. Dus je hebt er alle belang bij om je publiek iets gelukkiger te maken, temeer omdat je er zelf ook gelukkiger van wordt.

Hoe doe je dat? Cruciale vraag.

Spreek de taal van de hoop.

Hoe doe je dat, de taal van de hoop spreken? Met voorbeelden en humor. Mensen kleine stappen laten maken op een nieuwe weg, zodat ze ervaren dat ze iets kunnen. Van je publiek houden. Vragen stellen en laten stellen. In plaats van ruimte nemen, ruimte geven, complimenten maken, ondersteunen, helpen. Nieuwe gezichtspunten bieden, niet oordelen, je verhaal cultureel goed onderbouwen, speels en verrassend presenteren, soms even stil zijn, zodat er ruimte komt voor wat er op het moment gebeurt en er een ‘wij’ gevoel ontstaat. Wij tegenover zij verhalen werken op termijn altijd averechts.

Dankbaar zijn, een sleutelwoord in dit pleidooi. Een goede spreker is dankbaar. Dankbaar voor de kans om je verhaal te vertellen, dankbaar voor je publiek dat ze naar je willen luisteren, dankbaar naar je ouders, dat je er bent, naar je leraren, naar je dierbaren, naar noem maar op. Je kunt dankbaar zijn voor het lekkere kopje koffie of thee dat je net kreeg, voor een heerlijke verse boterham, mooi gepoetste schoenen, een bloem in een vaas, duizend dingen.

Tot slot is een goede spreker genereus. Je krijgt terug wat je geeft. Zo simpel is het. Door te geven ben je met het geluk van de ander bezig in plaats van druk met je ego Je focus ligt waar die moet zijn, bij je publiek.

Intentie: ik ga proberen te helpen.

Je hoeft je intentie niet uit te spreken, het kan bevoogdend of arrogant overkomen, maar doordat je het denkt gaat het al beter. Het is de positieve instelling die je nodig hebt voor een goed verhaal.

Kijk nog eens naar je presentatie. Wat draag je bij?

Succes en hartelijke groet

Roeland Schweitzer