Over luisteren

Luisteren is de basis voor goede communicatie en presenteren

Over luisteren allereerst een prachtige tekst:

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel,
dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen
om mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten,
wacht dan even en ik beloof je
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.

De tekst is geschreven door Leo Buscaglia, psycholoog (1924-1998).


Luisteren naar je doelgroep, naar je publiek. Door vragen te stellen.
Wat vindt u? Wat wilt u? Hoe denkt u erover? Wat is uw ervaring?
Niet iedereen hoeft antwoord te geven. Soms zelfs niemand.
Alleen al even collectief nadenken kan zeer zinvol zijn.

Als je na wat vragen aan je publiek je eigen ervaring vertelt en daarna vraagt of de zaal dit herkent, dan kun je zien of jouw ervaring wordt gedeeld. Is dit zo, dan kun je verder. Denkt de zaal er duidelijk anders over, dan kun je daar meteen op in gaan. Zo blijft het levendig.
Vragen stellen tijdens je presentatie is zeer zinvol, als je dan ook luistert.

Luisteren is een mooie kunst

Goede presentatoren luisteren zodra ze aan hun presentatie beginnen.
Ze luisteren en letten op, totdat het publiek muisstil is.
Ze luisteren en horen wat er te horen is.

Zie ook de pagina over stilte.

Luisteren is een van de competenties van het Sprankmodel voor communicatie.