Warme verhalendag

Een warm verhaal

Wat zou beter werken? Een warm verhaal, of een koud verhaal?
Een warm verhaal, denk ik.

Een warm verhaal gaat over mensen die dapper zijn,die samen iets proberen, die om elkaar geven, elkaar helpen. Een warm verhaal gaat over de magie van het leven, het inspireert en brengt energie. Ik dacht opeens weer aan deze ontroerende uitvoering van Stand by me. Typisch een warm verhaal. Emotievol, ontroerend.

Veel mensen vinden dat ze saaie zaken en cijfers moeten presenteren. Cijfers lijken niet zo snel ontroerend en warm. Dit filmpje over de kinderen die niet naar school gaan bewijst het tegendeel. Het raakt mij. Maar wat maakt dit Unesco filmpje warm? De muziek? De stem van de voice-over? De voelbare betrokkenheid? Dus cijfers en al het andere kun je ook warm maken. Overigens neemt het aantal kinderen dat niet naar school gaat helaas toe. 57 miljoen in 2013, 58 miljoen in 2014.

Mediafilosoof Marshall Mcluhan leerde ons indertijd over warme en koude media. Warme media met veel beleving of interactie zoals een presentatie, een telefoongesprek of de radio en koude media zoals televisie. “People don’t actually read newspapers. They step into them every morning like a hot bath.” We willen omhult worden met warme informatie. Liefdevol gebracht, zorgvuldig, afwisselend, levendig als het leven. Daarom is een goede presentatie een warm verhaal. Wat de inhoud ook is, het verhaal kan warm gebracht worden. Persoonlijk, betrokken, echt.
Saaie onderwerpen bestaan niet, alles komt ergens vandaan, achter alles zit een verhaal. Het gaat om je intentie, de menselijke maat, de schoonheid van de beelden en de klank. Concrete, menselijke beelden. Jij, op de trap met een kind naast je. Het licht kan bijzonder zijn, de compositie. De kleuren kunnen mooi samenvallen. Door dit alles ontstaat richting in het beeld. Een verhaal in de chaos. Geen data, maar data-inzicht. Iedere woord als opmaat voor alle woorden die volgen.

Deze prachtige voorjaarsdag is tatarata uitgeroepen tot rokjesdag, gemunt door Martin Bril. Als je de column van Martin Bril erop naleest is vrijdag wel iets te gemakkelijk, al té veel weekend / vrije tijd en té weinig een spannende sfeerverandering in de werkweek. Een warm verhaal heeft ook een element van moed en ontbering. Het leuke, en de kern, van Martin Bril’s warme column is de uitdrukking ‘als bij toverslag’. Niet de erotiek van blote vrouwenbenen, maar de magie van het gelijktijdige universele besef. Als bij toverslag vertellen wij allemaal opeens warme verhalen. Wow, warme verhalendag.

Ik wens u een warm weekend
Roeland Schweitzer.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *